puffbild_1_barn_leker

Spårarscouterna

I Scouterna har spårarna fått upp spåret på något nytt och vågar sig därför utanför hemmiljön med stort mod och med upptäckarglädje. Vi lär oss genom att göra – fantasin sprudlar och genom hajker och äventyr lever vi oss in i andra världar.

På spårarscouterna lär vi oss om djur och natur och allemansrätt. Vi övar på första-hjälpen och lär oss lösa chiffer. Vi lägger stort fokus på att lära grundläggande kunskaper för att klara sig ute i naturen, vi provar på olika scoutverktyg som kniv och såg och göra upp eld. Vi lär oss om vad scouting står för; hur vi uppträder mot varandra och är en god kamrat. Vi blickar ut i världen för att få en förståelse för hur andra har det och hur vi kan jobba för en bättre värld i det lilla.

Det största äventyret som spårarscout är vårlägret. För många är det första gången man får klara att sköta sin packning och disk själv, och sova utan föräldrar. Det kan vara lite pirrigt. Men det är en otrolig upplevelse för dem att klara det, och det givna samtalsämnet i flera veckor efteråt.

Spårarna träffas på måndagar kl 18:30-19:45 i vår scoutlokal ”Bäckebo”.

Vår avdelning heter INSEKTERNA och vi är indelad i fyra insektspatruller:

• Trollsländan
  • Myran
  • Fjärilen
  • Nyckelpigan

Klä dig alltid efter vilket väder det är ute, eftersom vi är ute oavsett väder!!

Du når oss på E-POSTLISTA SPÅRARLEDARE

Terminsprogram för Spårarna – våren 2024