ruinen

Om Skultuna scoutkår

Tillsammans gör vi barn och unga redo för livet!

Scouterna finns för att barn och unga har rätt till en rolig och meningsfull fritid. Hos oss får de utvecklas och utmanas i en trygg miljö och känna gemenskap. Här utlovas alla äventyr och kompisar. Här lär sig unga människor att förstå inkludering, demokrati och ledarskap, exempelvis hur man kan leda sig själv och sin grupp. Här utvecklas samhällets framtida ledare och planetskötare.

Skultuna scoutkår har cirka 110 medlemmar i åldrarna 2-80 år; med ca 85 barn/ungdomar och 25 ideella ledare/funktionärer. Vår verksamhet bygger på att alla i gruppen ska kunna vara med utifrån sina förutsättningar. Alla medlemmar i scoutkåren har rösträtt och är en del av den demokratiska processen. Vi lär av och värdesätter våra olikheter.

Scoutkåren bygger upp verksamheten på de byggstenar som scoutmetoden innebär;  vår scoutlag och löfte, vårt friluftsintresse med utfärder, hajker och expeditioner, principen att lära genom att göra, vårt internationella och lokala samhällsengagemang och den lilla patrullen som löser uppgifter där våra scouter lär sig visa hänsyn och ta ansvar. Vi strävar efter hållbarhet ska genomsyra hela vår verksamhet; allt från ett hållbart engagemang i det ideella åtagandet till hållbara val i vårt genomförande av våra aktiviteter.