20180526_103841

Upptäckarscouter

Spännande upptäckter varje gång!

Upptäckarscouterna träffas på tisdagar vanligtvis kl 18:30-20:00 i Bäckebo. Vid träffar där andra tider eller andra platser gäller, så står det i termins programmet nedan.

Klä dig alltid i oömma kläder och skor lämpliga för vädret ute. Meddela en ledare om du inte kommer.

På upptäckaravdelningen ”SKOGSDJUREN” tar vi knivbeviset, vi börjar vandra med packning och lär oss laga mat på stormkök och öppen eld. Vi lär oss att paddla och gör en paddlingshajk under vårterminen. Vi har fredagsmys och andra övernattningar. Vi lär oss samarbeta i våra patruller Älgen, Örnen & Ekorren. Vi leker och gör roliga saker tillsammans, ofta ute i naturen runt scoutlokalen. Vi lär oss om miljön och om samhället och gör olika saker för att aktivt ta ansvar ex har vi skickat julklappar genom Läkarmissionen och säljer saker för att stötta vårt fadderbarn i Indien.

KONTAKTA OSS HÄR – E-POSTLISTA UPPTÄCKARLEDARE

Terminsprogram Upptäckarna – våren 2024

OBS! Programmet kan komma att ändras under terminen. Behöver ditt barn mer förberedelser inför varje träff? Kontakta avdelningsledarna för att få ett mer detaljerat program.

Datum Program Kommentar
16 januari Uppstart veckomöten
23 januari I mitt vita vinterland Om snön ligger kvar ses vi vid Hallonbacken
27 januari LÖRDAG Utflykt Metropoolen i Avesta Vi åker gemensamt till Metropoolen. Separat inbjudan kommer.
30 januari INGEN TRÄFF
6 februari Knivigt värre
13 februari Fettisdagen
20 februari Slipade deltagare
27 februari SPORTLOV – INGEN TRÄFF Håll utkik, kanske hittar vi på något under lovet!
5 mars Stormiga rätter
12 mars Den heliga trescoutigheten – 1
19 mars Den heliga trescoutigheten – 2
20 mars ONSDAG Kårstämma – hela scoutkåren Separat info kommer!
26 mars Den heliga trescoutigheten – 3
2 april PÅSKLOV – INGEN TRÄFF Håll utkik, kanske hittar vi på något under lovet!
9 april Eldprov
16 april Sågdammen Gemensam utflykt till Sågdammen
21 april SÖNDAG St Georg på Bäckebo Officiellt arrangemang för allmänheten
23 april Upp till bevis!
30 april VALBORG – Vi går fackeltåg till firandet Mer info och inbjudan kommer
7 april Packa lätt, packa rätt!
9-11 maj TORS – LÖR Vårläger Köping. Separat inbjudan kommer!
14 maj INGEN TRÄFF
21 maj Lära Känna
28 maj Inför hajk
1-2 juni LÖR – SÖN Paddelhajk med avslutning Inbjudan kommer!
3 juni MÅNDAG Kåravslutning

Om anmälan ska göras för någon av aktiviteterna så informerar vi om det och då görs den anmälan här på hemsidan genom nedanstående formulär. För läger gäller scoutkårens lägeranmälan.

UPPTÄCKARNAS ANMÄLAN

Kalender för upptäckarna