gdpr

Hantering av personuppgifter

Syftet är att öka dina möjligheter att bestämma över hur vi som organisation hanterar uppgifter om dig

Scoutkåren samlar bara in uppgifter som är relevanta för ditt eller ditt barns deltagande i vår verksamhet. Uppgifterna är endast tillgängliga för behöriga ledare/funktionärer i  Skultuna scoutkår via personlig inloggning i antingen medlemsregistret SCOUTNET eller på hemsidan. För att inte lämna ut kontaktuppgifter används medlemsregistrets epostlistor vid utskick till medlemmarna samt för kontakt med ledare/styrelse.

Scouterna är registeransvariga för medlemsregistret Scoutnet. Läs mer här:  PERSONUPPGIFTSBEHANDLING SCOUTNET – SCOUTERNA

Scoutkåren samlar in information på följande sätt:

Intresseanmälan för medlemskap

Hur: Via formulär via hemsidan direkt till Scouternas medlemsregister Scoutnet där den registreras i ”Medlemskap som väntar på godkännande”.
Vad och varför: Relevanta uppgifter om den intresserade samt vårdnadshavare eller kontaktpersoner för att kunna ta kontakt och erbjuda tre prova på möten.
Lagring: Uppgifterna lagras i Scoutnet så länge scouten är medlem (Se Medlemskap), eller tills den intresserade tackat nej till medlemskap.

Medlemsregistrering

Hur: Intresseanmälan för medlemskap godkänns av behörig person i scoutkåren och ifyllda uppgifter registreras i Scouternas medlemsregister Scoutnet.
Vad och varför: Relevanta uppgifter för medlemsregistrering så som namn, adresser, personnummer.
Uppgifterna registreras direkt i Scouternas (som är registeransvariga) medlemsregister Scoutnet, för att man skall kunna bli medlem i Skultuna Scoutkår och Scouterna. Uppgifterna används för redovisning, utskick av medlemstidning samt medlemsavgifter och anmälan till arrangemang.
Lagring: Uppgifterna lagras i Scoutnet så länge scouten är medlem.

Närvarolistor och patrullredovisningar

Hur: Genom Sensus e-listor för närvaroregistrering
Vad och varför: För att redovisa närvaro som ligger till grund för föreningsbidrag. Uppgifter hämtas från Scoutnet genom samarbetsavtal mellan Scouterna och Sensus.
Lagring: Uppgifterna lagras hos Sensus i 10 år enligt gällande redovisningsregler.

Arrangemangsanmälan

Hur: Via formulär på hemsidan eller direkt i Scoutnet.
Vad och varför: Relevanta uppgifter så som namn, kontaktuppgifter, relevanta kunskaper för aktiviteten som tex simning, fotomedverkan, allergier/intoleranser/sjukdom samlas in för att delta och för att Skultuna scoutkår ska kunna genomföra ett säkert och tryggt arrangemang. Arrangemangsansvariga kan genom detta skicka ut kompletterande information och vid behov kontakta vårdnadshavare.
Lagring:  Efter att arrangemanget är avslutat ligger uppgifter kvar max  6 månader i hemsidans formulärarkiv eller när arrangemanget stängs i Scoutnet.

Kontakt vid frågor om GDPR

Kontakta ordförande om du önskar veta vilka uppgifter vi lagrar eller önskar att få de raderade i enlighet med ovan.

Barbro Kinnunen

Kårordförande, Ledare på Äventyrarna, Ledare på Utmanarna