Boomerang 2008

SCOUTKLÄDER OCH MÄRKEN

Vi scouter känns lätt igen framför allt när vi bär vår scoutskjorta eller för oss i Skultuna scoutkår vår T-shirt. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi lärt oss (olika temamärken sk intressemärken), vår tillhörighet (scoutkår, län, avdelnings och patrullmärke) och vilka hajker och läger vi varit på (speciella läger/hajkmärken).

Scoutdräkten

Grundplaggen i scoutdräkten är scoutskjorta med scouthalsduk med sölja som beställs via Scoutshopen.

Scouternas SCOUTshop SCOUTVAROR

Man kan beställa själv, men vi brukar samordna inköpen för att undvika ytterligare fraktkostnader. Så prata gärna först med din ledare när du vill beställa något innan du beställer själv.

Scoutshop är Scouternas egen shop

Överskottet på allting du handlar går tillbaka till scoutrörelsen. Genom Scouternas återbäringssystem kan du välja att ge 5% av summan du handlar för direkt till kåren, som väljer i rullisten, antingen när du registrerar dig som kund eller när du är i kassan. Scoutkåren får en utbetalning en gång per termin och på så sätt bidrar ditt köp till kårens intäkter.

Skultuna scoutkårs eget profilmaterial

Scoutkårens både egna scoutkläder och övrigt profilmaterial som man också kan beställa. Utbud och priser hittar du i vår profilshop.

SKULTUNAS SCOUTKÅRS PROFILSHOP

Förutom riksorganisationen scoutsjal har Skultuna scoutkår en scoutsjal, en sk kårsjal. Under hösten 2020 håller en ny sjal på att tas fram och den gamla utgår.

Märken och scoutsjal

De första grundläggande märken kallas för tillhörighetsmärken och de får man så fort man har sin scoutskjorta.

• Scoutkårens märke

• Åldergruppsmärken
  • patrullmärken.

Övriga märken delas ut efter genomförande eller deltagande eller vid behov.