nathaliemalic-8109568 (1)

Demokrati och kårens organisation

Scoutkårens demokratiska process på olika nivåer

Vår verksamhet bygger på att alla i gruppen ska kunna vara med utifrån sina förutsättningar. Alla medlemmar i scoutkåren har rösträtt och är en del av den demokratiska processen. Vi lär av och värdesätter våra olikheter.

Distrikt och riksorganisation

Skultuna scoutkår är en del av Västmanlands scoutdistrikt och riksorganisationen SCOUTERNA. Vi arbetar efter scouternas strategi och styrdokument, men är en egen förening med styrelse och budget.

Styrdokument – Scouterna

Ett styrdokument är Scouternas policy (2020). som beskriver:  Verksamhet, Principer och förhållningssätt, Ekonomi och förvaltning. som scoutkåren följer. Andra viktiga styrdokument för kåren är riksorganisationens strategi och verksamhetsplan. Vi deltar med våra ombud vid Scouternas Demokratijamboree (vartannat år) samt vid distriktets Distriktsstämma (varje år).

Hur scoutkåren kopplas ihop med riksorganisationen kan du läsa vidare på scouternas hemsida

www.scouterna.se

Scoutkåren

Kårstyrelse

Kåren har en vald styrelse som träffas regelbundet. På kårstyrelsemötena diskuteras verksamheten utifrån viktiga hållpunkter i kårens årshjul och utifrån verksamhetsplanen, ärenden som dykt upp som kräver hantering och beslut, samt att ekonomin följs upp.

Verksamhetsplan för Skultuna Scoutkår 2024

Kårmöten

Styrelsen bjuder även in scoutkårens alla ledare, funktionärer, äldre scouter  och andra intresserade till regelbundna kårmöten. Detta är öppna möten dit alla är välkomna. De planeras in och läggs upp i kalendern på hemsidan. Här diskuteras och förankras olika viktiga frågor; verksamhetsplanens gemensamma delar tas upp för detaljplanering och frågor kan lyftas.

Styrelsens huvudsakliga uppgift är att se till att kårens stadgar följs och att scoutkåren som förening sköts på ett korrekt sätt.

Skultuna scoutkårs stadgar_20120927

Kåren har ett medlemsregister som uppdateras löpande. Utöver styrelsen har kåren funktionärer som behövs för att verksamheten ska flyta på bra; ex sköta vår fina scoutgård, materialunderhåll, försäljningar.

Styrelsen – Skultuna Scoutkår

Kårstämma

En gång om året, i marsmånad,  hålls kårens årsmöte, till vilken alla scoutkårens medlemmar är välkomna. Alla medlemmar har rösträtt vid stämman. På kårstämman fattar vi tillsammans beslut om kårens verksamhet. Vi väljer till exempel styrelse och andra funktionärsposter, och röstar om de motioner (förslag) som medlemmar har skickat in och de propositioner som styrelsen lämnat.

Motioner ska vara inskickade till styrelsen minst en vecka innan kårstämman till skultunascoutkar@gmail.com.

Kårstämman planeras och genomförs så att alla medlemmar ska ha möjlighet att närvara och ta till sig informationen. I Skultuna scoutkår genomförs stämman utomhus med dagordningens punkter som kontroller längs stigen till  kvarnruinen; där sedan stämman genomförs.

Scoutavdelningar

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi en avdelning i varje åldersgrupp. Varje avdelning träffas en gång i veckan i Bäckebo (vanligtvis). Det händer att man förlägger en träff på annat ställe, ex om vi gör studiebesök eller gör en aktivitet som arrangeras av någon annan. Det framgår alltid av varje avdelnings program. Ledare och scouter planerar tillsammans programmet utifrån scouternas metod och målspår. Detta ser olika ut beroende på åldergrupp.

Våra scoutavdelningar – Skultuna Scoutkår

Patruller

Varje avdelning är indelad i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Ju äldre scouterna blir desto mer ansvar läggs på patrullen att förbereda sig inför ex en hajk.

Patrullens årsmöte

En gång om året genomför varje patrull sitt demokratimöte (patrullens årsmöte) för att sammanfatta året som gått och även titta framåt. Detta protokollförs och skickas in till riksorganisationen. Det blir även del av scoutkårens samlade dokumentation.