scoutledare

Ju fler vuxna desto roligare blir det, både för barn och vuxna!

Det finns mycket man inte måste kunna för att bli scoutledare – kolla på filmen så förstår du varför!

Det räcker att vilja ge barn och unga en meningsfull fritid – det behövs inga direkta kunskaper. Scoutledarnas roll är att stötta och lyssna på scouterna och hjälpa till när det behövs. Ju äldre scouterna blir desto större ansvar får de att leda sig själva. Scoutledare finns i alla åldrar och det är aldrig för sent att engagera sig. Det finns även stöd som terminsprogram, böcker, utbildningar och en aktivitetsbank. Vi som engagerar oss i scouterna jobbar alla ideellt, så det är bara bra om vi blir fler.

Hör av dig så pratar vi vidare – kontakta någon aktiv i kåren  KONTAKTUPPGFITER – SKULTUNA SCOUTKÅR

Eller maila till kårens mailadressen i sidfoten.

Att vara olika berikar vår verksamhet

Vi vill ta tillvara på det som intresserar  och driver dig, exempelvis foto, hantverk, klättra, rymden, fotboll, vandra, odla, spela teater, social rättvisa, måla, sjunga, ja nästan vad som helst.
Det viktiga är att vi är många händer, ögon, famnar som kan stötta när scouterna och skapa den trygghet som behövs för att barn och ungdomar ska utvecklas till sin fulla potential.

Ju fler vi är med olika bakgrund och intresse, desto roligare blir det, både för barn och oss vuxna! Vårt viktigaste uppdrag är att vara förebilder för våra barn och unga.

Det innebär också att vi visar att vi inte är perfekta – att de kan få lära oss vuxna ibland – att vi vågar bjuda på vår egen ofullkomlighet.

På scouterna utvecklas vi tillsammans med barnen och utmanar oss själva. Vi lyssnar och stöttar!

Antalet scouter styr antalet ledare

… och inte tvärt om. Vi har som mål att ha 5-6 scouter per vuxen. Istället för att begränsa antalet scouter, satsar vi istället på att bli fler vuxna/ledare. Om gruppen blir riktigt stor kan vi köra parallella avdelningar på olika dagar.
En avdelning består alltid av en Avdelningsledare och ett ytterligare antal ledare. Hos oss är alla ledare med på sina villkor, så det är viktigt att man kan göra klart vad man kan eller inte kan vara med på och planera, eller ta ansvar för möten, utan istället komma och stötta på mötena.

De enda kraven som finns för att bli ledare är att

Vanliga frågor och svar

Det finns alltid saker att bidra med på sidan om scoutverksamheten som förenklar för ledarna och skapar bättre förutsättningar för en bra verksamhet. Det kan vara allt från att tvätta handdukar till att skotta snö på vintern. Allt från den lilla uppgiften till att ingå i en mer stadig arbetsgrupp. Vi är alla ideella och alla händer och fötter är till nytta.

Här är några områden där du skulle kunna bidra – på dina egna villkor:

• Scouthuset: Byggintresserad, målning, el, trädgård mm.
  • Material: Skötsel av tält, kanoter, utrustning mm
  • Försäljning och arrangemang:  Planering, bakning, lotteri, servering, mm
  • Administration: Dokument, ekonomi och förvaltning

Ja, man kan prova på scouting tillsammans med sitt barn på ett av våra möten innan man bestämmer sig.

Självklart kan du bli ledare utan att ha egen bakgrund i scouterna. Allt du behöver veta kan vi lära dig, men först och främst handlar det om att vara nyfiken vuxen – redo att växa tillsammans med barnen.

Det kan man bestämma själv. Börjar man som ledare räcker det med att komma på mötena, dvs. en kväll i veckan. Det kan vara roligt att vara med på några planeringsmöten i avdelningen. För att lära känna kåren och de andra ledarna har vi kårmöten några gånger per termin. Då diskuteras gemensamma frågor som skötsel av scouthuset, gemensamma aktiviteter mm.

Ledarteamet är ett glatt gäng där det är högt i tak, ett verkligt bra sätt att träffa nya bekantskaper.

Eftersom vi har som mål att vara många ledare i en avdelning är det inget problem att man är borta ibland, det är många som reser i jobbet och ändå är aktiva som ledare.

Det kan man göra, men det är ju inget krav så klart. Många föräldrar blir ledare för sin scout och följer sedan upp i åldrarna. Vi är många som börjat som ledare för egna barn under spårartiden, och vi har utvecklats tillsammans. Efter en tid kanske man vill låta sitt barn stå på egna ben, men vill själv fortsätta som ledare. Då är man så klart välkommen in i vilket ledarteam som helst. Vi har inga fasta grupperingar utan byter ibland av olika anledningar.

Självklart inte –  vem som helst kan bli scoutledare. Det viktigaste är ditt eget engagemang och att dina intressen går i linje med det scouterna står för.

hero8_nm-8103184

Tre saker du inte behöver kunna för att bli SCOUTLEDARE