europa2024_hero

Europa2024

Det stora äventyret sommaren 2024 - vi ger oss ut på resa i Europa!

MÖTEN

2024-04-25

Ekonomi

Vi närmar oss målet även om det är en bit kvar utifrån budget. Hittills har inga nya utgifter tillkommit som inte har rymts inom redan satt budget.

Men det är en bit kvar – en post i budgeten som står på 0 fortfarande är sponsorer. Det vore toppen om vi kunde få in några stycken – Uppmaning till alla att jobba på och utnyttja sitt nätverk.

Frågan om ev ytterligare en avgift tillkommer diskuterades. När vi påbörjade resan vårt gemensamma mål, var förhoppning att den individuella kostnaden skulle stanna vid 4000 kronor per deltagare. Vi har jobbat på bra mot det budgeterade målet, mer har en bit kvar. Det ser lite bättre ut mot den faktiska budgeten, så vi räknar med att max 1000 kr ytterligare per deltagare kan komma att behövas för att täcka den totala beräknade lägeravgiften per deltagare på 13’000 kr.

Status från våra arbetsgrupper

  • Fondgruppen: Avslag från två fonder; inväntar svar på ytterligare några fonder. Inga andra aktiviter sedan sist
  • Resegruppen:
    • Boende Zurich: Ella har fixat gratis boende hos en scoutkår i Zurich. Bra jobbat Ella!
    • Program Kandersteg: Alla önskade programpunkter är bokade och bekräftade av anläggningen
    • Resa till Arlanda behöver lösas. Föräldrar som skjutsar? Buss (ej budgeterat) – vi kontaktar för ev prisförslag/gruppriser och får se var vi landar.
    • Reseförberedelser som behöver göras av varje scout;
      • consent letter travel delades ut för ifyllnad. Behöver skrivas under av båda föräldrarna.
      • kontrollera att barnen har giltigt pass. Ska vara giltigt 6 månader efter hemkomstdatum. Passet får inte vara skadat.
      • fickpengar; kontantbetalning föredras. Kortbetalning gäller endast vid betalning på över 100-120 kr. Kontrollera att kortet är giltigt utomlands. Skicka med kontanter. Växla själv till lokala valutan CHF INNAN avresa (ex Forex). Lämplig summa att skicka med är ca 2000kr.
      • Mobiltelefoner: Schweiz är inte med i EU och roaming kostar därför MYCKET pengar. Var därför MKT noga med att ta ur sim-kort och stänga av mobildata. Det finns E-sim kort för att kunna ringa via ex WhatsApp eller Messenger som kan köpas på plats och kostar några hundralappar. Vissa abonnemangleverantörer inkluderar Schweiz så kolla upp med den egna leverantören.
      • Mediciner; Ansvaret ligger på er föräldrar att ordna nödvändiga intyg för barnets medicin. Kontrollera vad som gäller för Schweiz.
  • Aktivitetsgruppen:
    • Genomförda: Pantinsamling 4000 kr, Påsk 4000 kr, St Georg 3000 kr
    • Kommande; Valborg i Skultuna 30/4 och TRIX-event 8/5. Båda avser fika och korvförsäljning. Alla bidrar med att baka så blir förtjänsten större.
    • Ev fler pantinsamlingsdriver?

Status försäljningar

  • Grillkolsförsäljningen har inte gått så bra så den avslutas nu. Gav 700 kr.
  • Majblommeförsäljningen pågår till 1 maj. Tid finns att sälja mer.

Övrigt

Lapp för gemensam beställning av scoutkläder lämnades ut.

Vårt egna lägermärke är nu beställt – ca 5 st/scout för att kunna byta med på plats.


2024-03-28

Status från våra arbetsgrupper resegrupp, fondgrupp och aktivitetsgrupp:

– Fondgruppen:  Har fått positivt besked från 2 fonder; 20’000 kr från Prins Carl Gustafs Stiftelse, 54’000 kr från Folke Bernadottes fond.

– Resegruppen: Gå igenom programpunkter och boka (bokningen öppnade 1 mars) och kontakta scoutkår i Schweiz att ev kunna bo hos före och efter Kandersteg

– Aktivitetsgruppen:

* Påskaktivitet genomförd; 4800 kronor in under dagen, och med utlägg på ca 600 en förtjänst på ca 4200 kr

* Faktura skickad för reklamutdelningen på 5’000 kronor

Försäljningar:

Pågår Grillkolsförsäljning – De som inte delat ut/börjat än behöver sätta igång. Försäljningen gäller alla. (se bifogad fil)

Kommande Majblommeförsäljning – Säljstart 10 april. Väskorna delas ut på ordinarie veckomöten veckan efter påsklovet. Tips! Kör igång på en gång – stå utanför ICA och nere på Bruket och sälj. Gå runt i kvarteret (helst två och två). Start även en webshop att dela på sociala medier.


Välja aktivitetspaket för scouternas (för att boka aktiviteter på anläggningen där så krävs)

Scouterna valde ett av dessa tre inriktningar för sin lägertid på mötet

Kommande aktiviter sen tidigare:

21 april            St Georg; info behöver ut relativt snart; fortsatt planering med närvarande vuxna. Alla bakar och lämnar till försäljningen.

30 april            Valborg; oklar status från SIS, men kör samma upplägg att alla bakar och lämnar till försäljningen.


2024-03-07

Kakförsäljningen avlutad  – allas ordrar iordningsställda för alla att ta med hem. Alla swishar in betalning med klumpsumma till Ida (enligt utlämnad lapp) så snart som möjligt (inom 14 dagar), som i sin tur betalar in summan till kåren. Förtjänst 10’200 kronor.

Kommande försäljningar:

  • Grillkol. Skickas ut direkt efter detta möte. Beslutade slutdatum till 10 april i en första kampanj. Kan göra ytterligare kampanjer framåt. Beslutas senare.
  • Majblomman. Försäljning kör igång i mitten på april och pågår till 1 maj. 10% till säljaren – 10% till lägerkassan.

Budgeten

Vi gick igenom budgeten och de förändringar som skett sedan sist

  • Fondsvar; 2 st avslag, 1 st bifall  på  20’000 kronor. Har inte fått svar på ytterligare 6-7 ansökningar. Alla håller tummarna om positiva svar.
  • Sponsring: Sensus har sponsrat med betalning av halva lägerplatsen motsvarande 19’000 kronor.
  • Företagssponsring; inga inkommande avtal, fortsatt arbete att få in sponsorer

Fråga

Resan

Vi har kollat upp scouternas lägerförsäkring (inkl resa) som väl täcker scouterna och ev händelser.

Medgivandelapp behöver fyllas i från vårdnadshavare. Om delad vårdnad behöver båda vårdnadshavarna skriva under.

Lägeravgift 2 – betalas senast 31 mars

Fråga om vad som händer om vi inte lyckas samla in till lägerkassan för att täcka kostnaderna. Det har varit tydligt från början att summan för  Lägeravgift 3/slutbetalning är beroende av hur vi lyckas i vårt insamlingsarbete. Vi hoppas att det inte ska behövas, några av budgeterade kostnader har blivit lägre, men med många osäkerheter kring ex boende, mat, så ligger budgeten kvar på samma nivå (pris/deltagare).

Arrangemangsgrupper

Mötet avslutades i de olika arrangemangsgrupperna; Påsk, Valborg, St Georg.


2024-01-25

Nästa möte.


2023-11-30

Genomgång av status hittills. I bifogad fil (se länk i slutet av texten) hittar ni presentation av budget samt insamlade medel hittills.
Varje arbetsgrupp hade en genomgång av status samt rapport från höstens arbete. En stor eloge till alla scouter och föräldrar som ställt upp under hösten och sett till att vi kunnat genomföra de aktiviteter som varit. Tack vara dessa insatser har vi nu nått ca 30% av vårt mål, vi kommer nu fortsätta kämpa för att få in sponsorer och ansöka i olika fonder.

Vi spikade datum för utresa och hemresa vilket blir 9/7 – 23/7. Biljetterna är nu bokade och vi flyger med SAS från Arlanda till Zürich.

Det beslutades också om att vi ska försöka hitta en scoutkår i Zürich som kan erbjuda HomeHospitality i några dagar för att vi ska hinna se staden och lära känna andra scouter.

Scouterna ska själva göra research för platser de vill besöka och saker att göra i och kring Zürich.

Nästa möte blir i januari 2024

Ladda ner presentationen här:
Kandersteg 2024 – genomgång


2023-19-10

Anmälan är nu stängd.  Vi kommer ha totalt 27 scouter som deltar och fem ledare.
Vi konstaterade att vi totalt kommer behöva samla in minst 170 000 kr för att genomföra resan enligt planerad budget.

Detta möte fokuserade på indelning i arbetsgrupper. Föräldrar och ledare delades in i tre arbetsgrupper:
Resan – Ansvariga: Therese & Johanna

  • Boende – kostnader och bokning
  • Resa – kontakta flygbolag
  • Aktiviteter på plats
  • En natt på “annan ort”
  • Transport från flyg till Kandersteg

Fonder & Ansökningar – Ansvariga: Barbro & Sara

  • Hitta fonder 
  • Skriva ansökningar

Aktiviteter/Insamlingar – Ansvarig: Alina

  • Planerade aktiviteter (halloween, novembernatta, parkering julmarknad ex.)
  • Våren 2024
  • Pantinsamling 13/1

De föräldrar som inte deltog vid mötet har automatiskt placerats i arbetsgruppen för aktiviteter/insamlingar.
Vi har också gått ut med mail som förtydligar deltagandet i planering och genomförande av aktiviteter vilket är ett krav för alla deltagare och deras föräldrar.


2023-08-21

Några punkter som diskuterades och bestämdes på mötet:

  • Restid bestämdes till v 28-29/29-30 – 2024
  • Första deltagaravgift ska betalas senast 30 sept
  • Arbetsgrupper av föräldrar för kommande arrangemang; Halloween och NovemberNatta
    • Alla föräldrar väljer ett av arrangemanget att ingå i för planering och genomförande
    • Anmälningsformulär skapas på hemsidan (Barbro fixar – se längst ner på sidan)
  • Målning av Bäckebo beslutades kunna genomföras av gruppen; flera föräldrar anmälde intresse
    • Genomförande våren/försommaren 2024
    • Anmälan till arbetsgruppen ska skapas inkl resursanmälan (ex stegar, ställning, …)
  • Sälja färdigt lotterna för ”trerätters lyxig friluftsmiddag” som påbörjades under sommaren
    • Mail skickas ut till alla för hur det ska gå till så blir det enklare för alla att sälja (Barbro fixar)
    • Datum behöver sättas; bör genomföras under hösten.
  • Ledarna kommer planera in fokuserade pantinsamlingsveckor under hösten, där vi går ut med lappar i samhället och samlad insamling.

Kvarstår:

  • Erbjudande från kårstyrelsen att genomföra ett arrangemang på egen hand och förtjänst dubblas av kåren upp till 10’000 kronor (tas från pandemibidrag från regeringen). – Scouterna har lyft att de vill ordna ett disco, vilket skulle kunna vara ett sånt arrangemang som genomförs av föräldrar och scouter.

Nästa möte; arbetsgruppsmöten 21 september


2023-06-13


2023-05-22

Vi igenom insamlade pengar så här långt och gjorde i ordning en rör med kulor för varje 500kr som samlas in, så vi kan se hur duktiga vi har varit och hur långt vi kommit.  Vi gick igenom fonder som vi kan söka pengar från och diskuterade fler insamlingsmöjligheter. Scouterna röstade på resmål och kom fram till Kandersteg i första hand.


2023-04-12

Nu är vi igång. Första informationsmötet och ca 20 scouter har anmält intresse att följa med utomlands nästa sommar – så kul! Vi sätter nu också igång våra utlandslägergruppsmöten som blir ca en gång i månaden. Träffarna kommer synas i lägergruppskalendern. Redan nu har många idéer och förslag kommit in på saker vi kan göra för att få in pengar till vår gemensamma lägerkassa. Sånt engagemang! Längst ner på sidan hittar du dokumentation från mötet; bl.a. presentation för mötet.

 

Kalender för lägergruppen

Ledarteamet som åker med

Alina Johansson
Barbro Kinnunen
Evelina Klåvus
Mark Fields
Johanna Berglund
Therese Karlsson

Du når oss ledare på vår gruppmail
Skicka mail till ledarna

VAR MED OCH GÖR SKILLNAD!

Hej! – sommaren 2024 – ska scouter från Skultuna åka på äventyr utomlands i Europa – en resa som de ska planera och genomföra tillsammans. I detta ingår att möjliggöra för alla att kunna följa med oavsett ekonomisk bakgrund eller andra svårigheter. Scouting för ALLA! Scouterna kämpar hårt med flera olika insamlingsaktiviteter och arbetsinsatser där vi jobbar in pengar; men detta är också ett sätt – att be om stöd och hjälp från vänner och andra välgörare – och be om sponsring helt enkelt.

TACK för ditt stöd som ger våra scouter en möjlighet att genomföra sin drömresa!

Swisha direkt till scoutkårens lägerkassa

Barbro Kinnunen

Kårordförande, Ledare på Äventyrarna, Ledare på Utmanarna
Mobil: 070-1730850

Alina Johansson

Ledare på Upptäckarna

Therese Karlsson

Ledare på Upptäckarna och Familjescouterna
Mobil: 0722505958

Sara Pettersson

Ledare på Äventyrarna
Mobil: 070-2085371

Johanna Berglund

Ledare på Upptäckarna

Evelina Klåvus

Ledare på Spårarna

Janice Törmälä

Ledare på Spårarna

Allt material som tas fram inom projektet

Allt från affischer för att alla ladda ner och sprida till reseinformation, dokumentation av arbetet mm.