Sommaraktiviteter v26 till v34

24 juni, 2023 av Barbro Kinnunen

Alla avdelningarna har nu avslutat sina program, men för den som vill och kan finns flera aktiviteter att delta på under sommaren.

Vi ledare önskar alla en skön sommar – och om vi inte ses på någon av nedanstående aktiviteter, så hoppas vi att vi ses till hösten när vi startar upp vår veckoverksamhet igen v36.

SOMMARENS AKTIVITETER

Se även kalendern på hemsidan skultuna.scout.se och följ oss på sociala medier (Facebook och Instagram)

V26 till V30 – Scoutsommar på badet

Även i år kör vi #scoutsommarpåbadet på Skultunabadet. När badet stängt för allmänheten ges scoutfamiljer möjligheten att komma och bada tillsammans under v 26-30. Entrén är gratis men du behöver ta på dig en scoutsjal eller scouttröja för att visa att du är scout.

Så här ser schemat ut (du kan även hitta datum i kalendern på hemsidan)

• Tisdag 26 juni kl 18:30-21
  • Fredag 30 juni kl 18:30-21
  • Fredag 7 juli kl 18:30-21
  • Tisdag 11 juli kl 18:30-21
  • Fredag 14 juli kl 18:30-21
  • Tisdag 18 juli kl 18:30-21
  • Tisdag 25 juli kl 18:30-21
  • Fredag 28 juli kl 18:30-21

Välkomna att bada och ha kul – varför inte ta med kvällsmaten som picknick!

Det kommer att finnas ledare på plats men vi ansvarar inte för några barn. Scouter från 14 år och uppåt är välkomna utan vuxen – alla yngre är välkomna med minst en vuxen.

V27 – Prideparaden

Lördag 1 juli deltar vi i Prideparaden i Västerås tillsammans med Scouter i Västmanland-Alla scouter med syskon/föräldrar är välkomna att delta. När vi går som scouter är vi scoutklädda så klart (scoutskjorta helst eller annan scouttröja). Samling 12:00 (leta rätt på scoutflaggan på Bondetorget). Ingen anmälan krävs. För detaljer kring paraden hänvisar vi till arrangörens information på https://vasteraspride.se/

V28 – Hamburgerförsäljning under Customs of Swedens bilutställning – Skultuna Mässingsbruk

Lördag 8 juli är det som traditionen bjuder bilutställning på Mässingsbrukets parkering som arrangeraa av CKOS (Customs of Sweden): Vi scouter är på plats och säljer hamburgare. Alla scouter hjälps åt att sköta försäljningen (med stöd av vuxna). Vuxna behövs vid grillen. Vi börjar ställa iordning nere på området vid 9:30, sedan kör grillning och försäljning igång vid kl 11. Här nedan är de pass som går att anmäla sig till.

• Pass 1– kl 11-13 Grillning och försäljning
  • Pass 2– kl 13-15 Grillning och försäljning
  • Pass 3– kl 15-17 Städning (hela området, pantinsamling), ihopplock och återföra till Bäckebo,

Anmäl så snart som möjligt via sms till Hillivi 0739646877 eller maila 1947hkb@gmail.com.

V31 – VASA-lägret

30 juli – 5 aug åker scoutkårens äldre scouter (upptäckare och uppåt) på VASA-lägret, i Kalmar. (anmälan stängd). Information kommer separat till de som anmält sig till lägret.

Förmöte för alla deltagare den 5 juli kl 18:30 på Bäckebo

v33 – Kanotvältning på Skultunabadet

Söndagen 20 aug kör vi återigen den populära kanotvältningen på Skultunabadet kl 14-16. En gemensam aktivitet för scoutkårens alla scouter där vi övar på att hantera en vält kanot, lär oss om badvett och livräddning. OBS! Bad MED kläder – inte badkläder!! Ta med ombyte. Ingen anmälan krävs.

V34 – Kårens uppstartshajk

26-27 augusti går startskottet för nytt scouter med gemensam uppstartshajk enligt tradition. Vandring på Bruksleden till Bäckebo där broövergång sker (ceremoniellt övergång för de scouter som byter avdelning till hösten) och sedan övernattar i våra nya grupper. Separat inbjudan och anmälan kommer skickas ut under sommaren, men lägg gärna in i kalendern redan nu!!

V 36 Terminsstart – veckoverksamheten startar upp igen

Vi sätter igång ett nytt verksamhetsår och i och med det även nya grupper. Några flyttar upp till äldre åldersgrupper och de som blir kvar får välkomna nya kompisar.

• Spårare som börjar 4:an blir upptäckare och byter till tisdagar 18:30-20:00
  • Upptäckare som börjar 6:an blir äventyrare och byter till torsdagar 18:30-20
  • Äventyrare som börjar börjar 9:an blir utmanare och byter till söndagkvällar 18:00-20:00

Det blir även lite nya ledarteam till hösten. Är du som förälder/äldre syskon nyfiken och sugen på att vara ledare så är du så välkommen till vårt ledargäng. Alla behövs och ju fler vuxna desto bättre verksamhet kan vi erbjuda våra barn och ungdomar.

Har ni frågor eller vill diskutera något, så prata med en ledare ni känner eller kontakta Barbro (ordförande) på 070-1730850 eller mail barbrok01@hotmail.com