I skogarna ovanför Svanå ligger Färdskärstorp, som ägs av Rudbeckius/Malmabergs scoutkår. Stugan används ofta av kåren som utflyktsstuga vid hajker m.m. Stugan ligger i nedre änden av Hällsjön, där sjön övergår till Svartån.

För att komma till stugan så kan man antingen ta bilen fram till stugan eller så vandrar man på den fina vandringsslingan som går nästan ända fram till huset. Leden går längs med Svartån och på vägen passeras både tallskog, blandskog och myrmarker. Vid parkeringen i Svanå finns en bro över en liten lummig forssträcka och närmare stugan finns ett vindskydd med eldstad och brygga för bad.

Under 2014 startade ett samarbete mellan Skultuna scoutkår och Rudbeckius/Malmaberg. Arbetet fortskrider med fler insatser genom frivilliga insatser. Hör gärna av dig om du kan tänka dig att bidra på något sätt.

Kontaktperson i Skultuna är Ingemar Malis.